Jak se po třech letech fungování aplikace změnila doprava v Praze?

Aplikace Uber začínala v roce 2014 s prémiovou službou UberBLACK. Dnes je Uber masovou každodenní službou, která pomáhá jak občanům, tak i Praze jako městu vypořádat se se specifickou dopravní situací. Hodnocení po třech letech fungování přináší zajímavé statistiky a jistotu, že Uber nehodlá zpomalit.

Uber mění dopravu v Praze a doplňuje MHD

V aplikaci Uber, která propojuje díky moderní technologii řidiče a cestující, má České republice v současnosti registrováno 400 tisíc uživatelů, počet aktivních řidičů pak překračuje 2 tisíce. Uber znamená významný přínos pro městskou mobilitu, reaguje na aktuální dopravní situaci v rámci Prahy a doplňuje městskou hromadnou dopravu tam, kde je to potřeba.

„Tvrzení, že Uber udržuje Prahu v pohybu, není prázdné. Letos jsme zaznamenali meziroční nárůst jízd o 340 % oproti loňskému roku a průměrný dojezdový čas se pohybuje pod čtyřmi minutami. Přitom ještě v srpnu 2014 byl čas přistavení auta kolem 12 minut,“ konstatuje Tomáš Peťovský, generální ředitel Uberu pro Českou republiku a Slovensko. „Během tří let působení na českém trhu jsme docílili dramatické změny na poli individuální dopravy v Praze. 75 % všech stažení aplikace v tomto odvětví tvoří právě aplikace Uber. Každý měsíc tak máme třikrát více nových uživatelů než všechny ostatní aplikace v tomto odvětví dohromady.“

Moderní technologie pomáhá lidem pohybovat se po městě i tam, kde je městská doprava méně frekventovaná nebo chybí zcela. Jednoznačně se to týká například dopravního fenoménu – tunelu Blanka. Tunelem nejezdí MHD, proto je Uber ideálním řešením pro každého, kdo se potřebuje přepravit mezi Prahou 5, 6, 7 a 8. Díky aplikaci je doba cestování v těchto lokalitách mnohem kratší. Tunelem od začátku jeho provozu projelo již 160 000 jízd přes aplikaci Uber.

Rychlé spojení z okrajových částí do centra

Neméně užitečný je Uber jako dopravní propojení mezi okrajovými částmi Prahy a centrem. 44 % všech jízd se totiž uskuteční právě do okrajových oblastí města, a to zejména v ranních hodinách mezi šestou a desátou. Odpolední špička pak vrcholí obvykle kolem 18. hodiny. Po půlnoci, kdy do těchto oblastí nejezdí prakticky žádné spoje a není k dispozici ani metro, rovněž přichází „čas Uberu“ a trvá přibližně do jedné hodiny ranní.

Dostat se do práce nebo k nejbližší zastávce MHD zejména z oblastí, kde na kraji Prahy končí dálnice, přestal být s použitím Uberu složitý logistický problém. „Podle našich statistik například do a z oblasti Chodova se denně uskuteční v průměru více než 500 jízd, nejvíce mezi 7. a 10. hodinou ranní, špička vrcholí kolem osmé hodiny,“ říká Tomáš Peťovský.

Uber také významně přispívá k řešení náročné situace, kterou pro motoristy znamená zavedení nových parkovacích zón a výrazný nedostatek parkovacích míst v centru Prahy. Díky digitálním službám totiž nemusí řešit složitý parkovací rébus.

Uber podporuje rozvoj turismu v Praze

V Praze však aplikaci nevyužívají pouze Češi, významný je zde i podíl zahraničních uživatelů. Je to samozřejmě i díky tomu, že Praha je jednou z top turistických destinací jak v Evropě, tak i na světě a také proto, že Uber je v zahraničí známou a respektovanou službou. Z těchto důvodů ji turisté aktivně vyhledávají i u nás. Uber díky tomu přispívá k pozitivní zkušenosti zahraničních návštěvníků z pobytu v Praze. Podle statistik společnosti využili aplikaci turisté z 97 zemí světa, nejvíce ze Spojených států, Velké Británie, Francie, Ruska a Německa, ale pražští řidiči svezli i turisty z Pobřeží slonoviny a Rwandy. Nejoblíbenější destinací v Praze je Pražský hrad. Na Hrad se od začátku fungování služby uskutečnilo více než 49 000 jízd.

Létající a samořídicí auta už nejsou sci-fi

„To, jak naše služba funguje nyní, je obrovský krok kupředu,“ říká Robbie Khazzam, generální ředitel Uberu pro střední a východní Evropu. „Je to však pouhý začátek, díváme se do budoucnosti s velkým optimismem a chystáme další novinky, které dopravu po hlavním městě a jeho přilehlém okolí budou dál měnit k lepšímu. Pražané se tak mohou těšit na služby, které ve světě využívají miliony spokojených zákazníků.“

Nyní již ve 30 metropolích po celém světě funguje služba sdílených jízd UberPOOL a získává na stále větší oblibě. Například v San Francisku momentálně zaujímá zhruba 20 % všech jízd skrze aplikaci. Pro zákazníky to znamená výrazně levnější cestování, náklady společné jízdy se totiž dělí mezi cestující. Řidiči si navíc vydělají více a roste i celková poptávka. Výhledově to jednoznačně povede ke snížení počtu aut v ulicích města, omezení dopravních zácp a zlepšení stavu ovzduší.

Uber vidí budoucnost dopravy v řešeních, která ještě před několika lety patřila spíše do říše sci-fi, nyní se však stejným směrem ubírají vize na celém světě. Uber Elevate (létající auta) by pochopitelně znamenala úlevu v dopravních špičkách a nový rozměr městské mobility. Společnost Uber vnímá tento problém jako globální a aktivně se podílí na jeho řešení, které by zmírnilo dopravní přetížení na zemi. Síť malých elektrických letadel, která dokáží vzlétnout a přistávat svisle (s využitím přistání například i na výškových budovách a mrakodrapech) by umožnila rychlou a spolehlivou dopravu nejen mezi předměstími a městy, ale i ve městech samotných.

Dalším důležitým směrem jsou samořídicí auta. „Každý den testování v našich laboratořích v Pittsburghu jsme blíž správné technologii, od které chceme nejen spolehlivost, ale také bezpečí pro všechny, kteří se budou aktuálně účastnit dopravního provozu,“ říká Robbie Khazzam.

Autor: Petr Smolník, šéfredaktor

Vysoce kvalitní dokovací stanice pro pevné disky

Freecom spouští produktovou řadu mDock. Ta zahrnuje vysoce kvalitní dokovací stanice, které umožňují snadný přístup k souborům uloženým na interních pevných discích formátu 2,5" a 3,5".

Nové produkty mDock společnosti Freecom nabízejí možnost volitelného rozhraní a jsou umístěny v kompaktních, pevných kovových pouzdrech, které skvěle zapadají do atraktivní řady metalických 2,5" a 3,5" pevných disků této značky.

Dokovací stanice jsou vhodné pro profesionální a domácí použití. Mohou být například použity k instalaci softwaru nebo celého diskového obrazu, rychlé formátování nebo mazání dat, obnovení dat ze starých disků, diagnostické kontroly a zálohování.

Freecom mDock Duplicator s dvojicí vložených 3,5" pevných disků

Modely mDock 3.0, mDock USB-C a mDock Pro mají všechny vertikální zásuvky, do kterých lze vložitDíky možnostem konektivity USB 3.1 Gen2 / Type-C, USB 3.0, USB 2.0 a PATA / IDE lze disky připojit k libovolnému počítači a jsou okamžitě k dispozici jako externí úložiště.

pevný disk velikosti 2,5" a 3,5". mDock Duplicator má dva sloty, které jsou kompatibilní s oběma těmito diskovými formáty, a umožňuje přímé kopírování dat mezi pevnými disky bez průchodu počítačem. Uživatel pouze vloží pevný disk do zásuvky, stiskne tlačítko a celý disk se zkopíruje do druhého.

Řada Freecom mDock

Číslo dílu

Název produktu

Rozhraní

Typy HDD

Cena (RRP)

56137

mDock 3.0

USB 3.0

2,5” & 3,5” SATA HDD

899 CZK/ €34,95

56410

mDock USB-C™

USB 3.1 Gen2 / Type-C

2,5” & 3,5” SATA HDD

1299 CZK/ €49,99

33708

mDOCK PRO

SATA & PATA (IDE) / USB 2.0

2,5” & 3,5” SATA & PATA (IDE) HDD

1249 CZK / €47,50

56136

mDock DUPLICATOR

USB 3.0

2,5” & 3,5” SATA HDD

1749 CZK / €66,90

Autor: Petr Smolník, šéfredaktor

Urychlit přechod k hybridnímu cloudu pomocí jednodušších kontejnerů pomáhá spolupráce RedHat a Microsoft

Společnosti Microsoft a Red Hat oznámily rozšíření spolupráce, jejíž cílem je umožnit firmám snáze přijmout kontejnery. Úsilí zahrnuje nativní podporu kontejnerů Windows Server v platformě Red Hat OpenShift, kontejnerů Red Hat OpenShift Dedicated v platformě Microsoft Azure a SQL Serveru v prostředích Red Hat Enterprise Linux a Red Hat OpenShift. Tyto rozšířené plány obou společností se zaměřují na zjednodušení přijetí kontejnerových technologií, které pomohou firmám zvýšit tempo a podpoří digitální transformaci pomocí hybridního cloudu.

Microsoft a Red Hat i nadále plní svůj závazek dodávat firemním zákazníkům možnosti volby a flexibilitu a rozšiřují svou integrovanou, sdílenou podporu, s cílem zprostředkovat tyto nové nabídky napříč platformami. Organizace zaměřené na informační technologie si mohou být jisté, že navzdory všem výzvám, jimž budou na své cestě k digitální transformaci čelit, Microsoft a Red Hat jim budou stát společně po boku.

Kontejnery Windows Server v platformě Red Hat OpenShift

Firmy vnímají výhody používání kontejnerových aplikací pro nejdůležitější úkoly, ale většina informačních oddělení nemá standardizovanou, jednotnou infrastrukturu. Heterogenní prostředí častokrát zahrnují platformy Windows i Linux či izolované aplikace, což firmám ztěžuje modernizaci i škálování provozu.

Rozšíření spolupráce společností Red Hat a Microsoft nyní usnadní řešení těchto problémů, neboť kontejnery Windows Server dostanou podporu i v prostředí Red Hat OpenShift, přední podnikové kontejnerové aplikační platformě založené na systému Kubernetes. Red Hat OpenShift bude první kontejnerovou aplikační platformou založenou na open source projektu Kubernetes, která bude podporovat kontejnery v systémech Linux i Windows – v jediné platformě napříč rozmanitými prostředími hybridního cloudu, což eliminuje izolaci a usnadní firmám nativní práci v cloudu.

Tato technologie byla představena na konferenci Red Hat Summit v květnu 2017 a očekává se, že bude jako předběžná technologická verze dostupná na jaře 2018.

Red Hat OpenShift Dedicated v platformě Microsoft Azure a Red Hat Enterprise Linux v platformě Microsoft Azure Stack

Nativní cloudové aplikace a kontejnerové platformy, na nichž aplikace běží, představují kritické součásti digitální transformace, ale správa infrastruktury těchto technologií může být pro vytížené pracovníky IT složitá a časově náročná. Společnosti Red Hat a Microsoft tento problém řeší nabídkou Red Hat OpenShift Dedicated v prostředí Azure. Red Hat OpenShift Dedicated je kontejnerová platforma dodávaná jako cloudová služba spravovaná společností Red Hat. V návaznosti na oznámené rozšíření plánů na spolupráci obou společností by měla být tato služba dostupná na systému Azure, firemní cloudové platformě společnosti Microsoft, napříč 42 regiony na celém světě, což je více než u jakéhokoli jiného poskytovatele veřejných cloudových služeb. Vývojáři společností Microsoft i Red Hat úzce spolupracují na optimalizaci systému OpenShift pro provoz v platformě Azure, což pomůže dodávat standardizovaný firemní výkon a odpovídající integrovanou podporu.

Kromě toho umožňuje systém Red Hat OpenShift Dedicated na platformě Microsoft Azure firemním informačním týmům zaměřit se na přínos firmě a rozvoj inovací, namísto udržování infrastruktury v chodu a neustálého hlídání zdrojů. Systém Red Hat OpenShift Dedicated na platformě Microsoft Azure by měl být dostupný na začátku roku 2018.

Obě společnosti rovněž plánují spolupracovat na firemních výkonnostních standardech a integrované podpoře pro pracovní úkoly v systému Red Hat Enterprise Linux, které běží na platformě Microsoft Azure Stack. Azure Stack je firemní rozšíření platformy Azure, které přenáší cloudový computing do místního prostředí. Běží na certifikovaném hardwaru od firem Dell, HP, Lenovo a Cisco, což firmám umožňuje snadno a bez problémů spustit cloud ve svém datovém centru.

SQL Server v prostředích Red Hat Enterprise Linux a Red Hat OpenShift

Protože zákazníci stále více využívají kontejnery s cílem zvýšit svůj výkon v nativním cloudovém světě, společnosti Red Hat a Microsoft si kladou za cíl jim pomoci využít otevřené inovace. Společnost Red Hat oznámila dostupnost prostředí .NET Core 2.0 jako kontejneru v platformě OpenShift a v nadcházejících měsících plánují obě společnosti přenést výkon a škálu SQL Serveru pro Linux do prostředí Red Hat Enterprise Linux a Red Hat OpenShift. 

Stejně jako u všech sdílených iniciativ společností Red Hat a Microsoft, dostane SQL Server pro Linux na platformách Red Hat Enterprise Linux a Red Hat OpenShift Container společnou podporu ze strany obou společností.

Autor: Petr Smolník, šéfredaktor